Kad počnemo raditi na svojoj video igri, često smo fokusirani na dizajn, priču i mehaniku. No bez obzira koliko je naša ideja briljantna, bez tehničke stabilnosti igra može patiti – upravo zato je važno znati kako optimizirati igru. Optimizacija igre znači prilagoditi sve elemente tako da rade brzo, glatko i bez nepotrebnog opterećenja uređaja igrača.

Ako želimo pružiti kvalitetno korisničko iskustvo, moramo razumjeti što je optimizacija i zašto je bitna optimizacija od prvog dana razvoja. Ne radi se samo o brzini izvođenja – optimizacija igre utječe i na vrijeme učitavanja, stabilnost, potrošnju resursa i kompatibilnost s različitim uređajima. U Unityju postoje konkretni alati i tehnike koji nam mogu pomoći da bolje razumijemo kako optimizirati igru, bilo da radimo za mobilne platforme, PC ili konzole.

U ovom članku donosimo 7 Unity trikova koji će vam olakšati optimizaciju igre i pomoći da svaki kadar radi besprijekorno.

Kako optimizirati igru?

Optimizacija igre jedan je od najvažnijih aspekata razvoja, pogotovo kada radimo u Unityju i želimo da naš projekt funkcionira bez trzanja ili rušenja. Kada znamo kako optimizirati igru, omogućujemo igračima ugodno i stabilno iskustvo. I to bez obzira na to koriste li moćno računalo ili mobilni uređaj. U procesu izrade moramo imati na umu zašto je bitna optimizacija: ona smanjuje vrijeme učitavanja, štedi resurse, povećava broj sličica u sekundi (FPS) i osigurava dosljednu izvedbu. Što je optimizacija, ako ne ključni most između kreativne vizije i tehničke izvedbe?

Kako optimizirati igru
Shutterstock

U nastavku donosimo 7 konkretnih Unity trikova uz pomoć kojih ćemo lakše razumjeti kako optimizirati igru i poboljšati njezinu izvedbu.

1. Koristite Object Pooling umjesto stalnog instanciranja

Jedan od najčešćih problema s performansama u Unityju dolazi zbog prečestog instanciranja i uništavanja objekata – posebice u igrama koje sadrže projektile, neprijatelje ili čestice. Ako želimo znati kako optimizirati igru, moramo zamijeniti ovu tehniku s tzv. object poolingom. To znači da unaprijed stvorimo određeni broj objekata i po potrebi ih samo aktiviramo i deaktiviramo, bez stvaranja novih.

Ovakav pristup značajno smanjuje memorijsko opterećenje i CPU zahtjeve. Optimizacija igre pomoću object poolinga idealna je za sve projekte koji se oslanjaju na čestu izmjenu objekata i želimo izbjeći nagle padove performansi. Kada shvatimo što je optimizacija u praksi, vidimo da se često svodi na pametno upravljanje resursima.

2. Smanjite broj Draw Callova spajanjem materijala

Draw callovi su procesi kojima grafička kartica prikazuje svaki objekt na ekranu. Kada ih je previše, izvedba pati – osobito na slabijim uređajima. Ako se pitamo kako optimizirati igru u grafičkom smislu, jedan od najboljih odgovora je: smanjimo broj draw callova.

To postižemo tako da grupiramo objekte koji koriste isti materijal, odnosno koristimo tzv. texture atlase. Time omogućujemo Unityju da više objekata iscrta u jednoj operaciji. Optimizacija igre ovom metodom čini veliku razliku u fluidnosti prikaza, a pritom ne zahtijeva žrtvovanje vizualne kvalitete.

3. Uklonite nepotrebne Update funkcije

Jedna od najčešćih pogrešaka u Unityju je korištenje više stotina ili tisuća skripti koje sadrže metodu Update(). Svaka ta funkcija se izvršava jednom po frameu, što može ekstremno opteretiti CPU. Ako želimo naučiti kako optimizirati igru, moramo eliminirati sve Update() funkcije koje nisu nužne. Možemo ih zamijeniti i s pametnijim rješenjima poput Invoke(), Coroutines, Eventova ili FixedUpdate().

Što je optimizacija, ako ne čišćenje nepotrebnog koda i smanjenje pozadinskih operacija? Optimizacija igre zahtijeva i dobru strukturu koda – bez toga ni najbolji dizajn neće moći nadoknaditi tehnički kaos.

Uklonite nepotrebne Update funkcije
Shutterstock

4. Koristite LOD (Level of Detail) sustav za 3D modele

Ako koristimo kompleksne 3D modele s mnogo poligona, vrlo je važno primijeniti LOD sustav kako bismo znali kako optimizirati igru bez žrtvovanja vizualnog dojma. LOD sustav omogućuje da se model prikazuje u višoj razlučivosti samo kada je blizu kameri, dok se na većim udaljenostima prikazuje pojednostavljena verzija s manje detalja.

Ova tehnika drastično smanjuje broj poligona koji se renderiraju u svakom trenutku. To je posebno korisno za otvorene svjetove i igre s puno objekata. Optimizacija igre kroz LOD pomaže nam zadržati dobar FPS i na slabijim uređajima. To ujedno pokazuje koliko je važno znati što je optimizacija i kako se ona prilagođava vizualnom sadržaju.

5. Ograničite korištenje fizičkih simulacija

Fizičke komponente poput Rigidbodyja, Collidera i složenih fizikalnih interakcija mogu brzo postati izvor loše izvedbe ako se koriste bez kontrole. Kada učimo kako optimizirati igru, moramo biti pažljivi s tim koliko fizičkih objekata imamo aktivnih istovremeno.

Jedan od načina optimizacije igre je korištenje isKinematic opcije na Rigidbody komponentama kada fizika nije potrebna, ili privremeno deaktiviranje Collidera na objektima koji trenutno nisu u interakciji. Također, simulacije poput cloth, ragdoll ili kompleksne destrukcije koristimo štedljivo i samo kada su doista ključne za doživljaj igre. U ovom slučaju, optimizacija igre znači znati kad koristiti fiziku – i još važnije, kad je izbjeći.

6. Optimizirajte svjetla i sjene

Dinamička svjetla i real-time sjene značajno opterećuju performanse, osobito ako ih ima previše u jednoj sceni. Ako želimo naučiti kako optimizirati igru i postići balans između atmosfere i brzine, fokus trebamo staviti na pravilno korištenje baked lightinga i light probeova.

Korištenje statičkih svjetala za sve što se ne pomiče, uz prethodno renderirane sjene, smanjuje potrebu za real-time izračunima. Optimizacija igre kroz pametno osvjetljenje može uštedjeti na stotinama milisekundi po frameu, a igra će i dalje izgledati impresivno. Važno je zapamtiti – što je optimizacija, ako ne proces eliminacije svega što sustav nepotrebno troši?

Optimizirajte svjetla i sjene
Shutterstock

7. Profilirajte igru redovito pomoću Unity Profiler alata

Bez obzira koliko iskustva imamo, ne možemo znati kako optimizirati igru ako nemamo konkretne podatke o tome što usporava izvedbu. Unity nudi snažan alat pod nazivom Profiler koji nam omogućuje da u stvarnom vremenu pratimo potrošnju CPU-a, GPU-a, memorije, mreže, animacija i drugih ključnih komponenti.

Redovitim korištenjem Profiler alata možemo brzo identificirati “uskih grla” i napraviti ciljane izmjene – bilo da se radi o skriptama koje troše previše resursa, teksturama previsoke rezolucije ili animacijama koje se nepotrebno učitavaju. Optimizacija igre nikada ne bi trebala biti “naslijepo”, a ovaj alat nam daje pravu sliku onoga što se zapravo događa u pozadini igre.

Ako želimo razviti kvalitetnu, igrivu i stabilnu igru, moramo znati kako optimizirati igru na svakom koraku – od koda i grafike do fizike i rasvjete. Optimizacija igre nije jednokratna radnja, već proces koji traje kroz cijeli razvoj. Kada razumijemo što je optimizacija i zašto je bitna optimizacija, možemo stvoriti igre koje ne samo da se dobro igraju, već i funkcioniraju bez grešaka na velikom broju uređaja.

Osim toga, dobra optimizacija nije važna samo za korisničko iskustvo – ona je ključna i ako želimo saznati kako zaraditi na videoigri. Igra koja radi glatko ima veću šansu za pozitivne recenzije, veći broj preuzimanja i bolju monetizaciju. Zato ulažemo trud ne samo u dizajn i ideju, već i u tehničku izvrsnost.