Svi smo se barem jednom zapitali kako koristiti navmesh za AI i na koji način omogućiti NPC-evima da se prirodno kreću kroz složene prostore. Odgovor je jednostavan – navmesh je alat koji generira navigacijsku mrežu preko površina i tako umjetnoj inteligenciji daje mogućnost da razumije gdje može hodati, kako zaobilaziti prepreke i kako doći do cilja.
Kako koristiti navmesh za AI?
Čak i ako nismo profesionalci, brzo shvatimo da je navmesh ključan za stvaranje realističnog kretanja. U nastavku donosimo 11 navigacijskih tehnika koje nam olakšavaju rad s AI-em.
Evo što je najvažnije:
- Navmesh pretvara 3D svijet u razumljivu navigacijsku mapu za AI.
- NPC-evi uz navmesh dobivaju sposobnost prirodnog kretanja i izbjegavanja prepreka.
- Pravilna konfiguracija određuje hoće li se NPC ponašati glatko ili “robotski”.

1. Generiranje osnovne mreže
Prvi korak je kreirati navmesh površinu na razinama gdje se NPC-evi trebaju kretati. To uključuje podove, stepenice i rampe. Kada mrežu pravilno postavimo, AI odmah zna gdje može hodati, a gdje ne smije.
- Prednost: automatski prepoznaje hodljive površine
- Ograničenje: potrebno je ručno označiti neprohodne objekte
2. Definiranje agenata
Svaki NPC ima različite dimenzije. Zato u navmeshu definiramo agente – njihove visine, širine i radijuse. Tako sprječavamo da lik prolazi kroz uske prolaze ili se penje na mjesta gdje fizički ne bi mogao.
- Mali agenti mogu prolaziti kroz prolaze
- Veliki agenti izbjegavaju uske putove
3. Postavljanje prepreka u realnom vremenu
Navmesh omogućuje dinamične prepreke koje se mogu pojaviti ili nestati tijekom igre. Na primjer, ako se vrata zatvore, AI će odmah znati da je put blokiran i pronaći novu rutu.
- Koristi se za interaktivne levele
- Osigurava prirodnu reakciju NPC-eva
4. Putanje i ciljane točke
Uz navmesh postavljamo waypointove i ciljeve. AI tada ne ide nasumično, već precizno do zadanog mjesta. Ovo je osnova za patrolne rute, traženje igrača ili dolazak do predmeta.
Primjer u praksi:
- Stražar patrolira između dvije točke
- NPC traži najkraći put do izlaza
5. Izbjegavanje sudara
Uz ugrađene navmesh agente, AI može detektirati druge NPC-eve i prilagoditi kretanje. Tako izbjegavamo nerealne situacije u kojima se likovi guraju ili prolaze jedni kroz druge.
- Bolji realizam
- Povećana fluidnost kretanja
6. Navigacija po više razina
Navmesh podržava višeslojne površine – galerije, mostove i podzemne prolaze. AI tako zna razlikovati hod po katu od hodanja ispod njega. Ovo je ključno u složenim mapama i 3D igrama.
7. Korištenje “off-mesh” veza
Kad NPC treba skočiti preko rupe ili se popeti ljestvama, koristimo off-mesh veze. One spajaju dvije odvojene točke koje nisu direktno povezane mrežom, ali su dostupne specijalnim akcijama.
- Skakanje
- Penjanje
- Preskakanje prepreka

8. Dinamičko ažuriranje mreže
Ako se okruženje mijenja (eksplozije, urušavanja, podizanje platformi), potrebno je ažurirati navmesh u realnom vremenu. To daje osjećaj živog svijeta jer AI reagira na promjene.
9. Podešavanje troškova površina
Navmesh dopušta da određenim površinama dodijelimo veći ili manji “cost”. Na primjer, AI će radije hodati cestom nego kroz blato jer je cesta brža i jednostavnija.
- Niska vrijednost: poželjna ruta
- Visoka vrijednost: izbjegava se ako je moguće
10. Grupno kretanje NPC-eva
Kada više likova koristi isti navmesh, AI može sinhronizirati kretanje u skupinama. To je bitno u strategijama ili RPG igrama gdje se cijela ekipa mora kretati skladno.
11. Optimizacija performansi
Kako bi sve radilo glatko, važno je optimizirati navmesh. To znači podjela velikih scena na manje segmente i korištenje “bakinga” samo tamo gdje je potrebno. Na taj način AI radi brzo i bez trzanja.
Zaključak
Kada razumijemo kako koristiti navmesh za AI, otvaramo vrata stvaranju realističnog kretanja i prirodne interakcije NPC-eva s okolinom. Od osnovne mreže do dinamičnih prepreka i višeslojnih površina, svaka tehnika daje našoj igri dodatnu dubinu. Upravo ovakav pristup omogućuje nam da znamo kako napraviti pametni NPC koji djeluje uvjerljivo i reagira poput stvarnog bića.